lördag, juli 22, 2006

Cyberkocken

Lördag 22 juli 2006 kl. 17.05

Cyberkocken OCH månadsbilden

Nu är det min tur att våga visa framfötterna!
Jag har med spänning följt cyberkocken varje gång, men inte vågat ge mig in i leken. Jag är inte ute efter att vinna och jag är verkligen en glad amatör, men jag älskar att laga mat och utmaningar.


"Om det är nåt du inte gillar, inte tål, eller bara inte får tag på går det bra att byta ut det mot något annat - använd fantasin!"

Soltorkade tomater hör inte till mina favoriter, men jag älskar tomater. Vi byter till färska, och om någon vill ha soltorkade kan man ha i det ändå.

Först blev jag sugen på att göra en quinoa eller bulgursallad med räkor, broccoli och fetaost, men så funderade jag en stund till. Det kan jag göra en annan dag. Mannen och barnen gillar inte quinoa eller bulgur något vidare.
Jag funderade en stund till. Är det något jag är bra på att laga så är det paj. Så jag bestämde mig för en räkpaj med broccoli & västerbottenost, serverad med färska tomater. Visst låter det gott!

Här får ni mitt bidrag till cyberkocken, superenkelt, men gott!
Och jag är av åsikten att man ska använda äkta varor, alltså smör och grädde. Vill du hellre använda lightprodukter förlorar du den stora smakupplevelsen...

Innas räk & broccolipaj

Pajdeg
100 g smör/margarin
3 dl vetemjöl
2 msk kallt vatten

Fyllning:
broccoli , välj antal buketter efter behag
200 g skalade räkor
hackad dill, efter tycke & smak
(1-2 finstrimlade soltorkade tomater)
3 ägg
3 dl mjölk/grädde (idag blev det matlagningsgrädde för det hade jag hemma)
2 dl riven västerbottenost (blev brännvinsost idag, för det fanns hemma)
salt
svartpeppar
Örtagårdskydda (en klar favorit)

Gör så här:
Gör degen, enklast i matberedare. Tryck ut i en pajform, låt vila i kylskåpet i 1 timme. Förgrädda i ugnen 225 grader i ca 15 min.
Om broccolin ej är förvälld gör du det först: koka upp saltat vatten, lägg i broccolin , delad i småbuketter. När den är knappt genomkokt sköljer du den i kallt vatten. Fördela (tomater), dill, broccoli & räkor i pajskalet. Vispa ihop ost, ägg, grädde och kryddor och häll över fyllningen. Grädda i ca 20 min eller tills äggstanningen är klar. Stick i en gaffel och känn att den är fast.

Servera pajen tillsammans med skivade, mogna tomater. Njut!

3 Comments:

Blogger Ilva said...

Vad kul att du ar med! Och gott later det ocksa, jag far prova nar jag ar i Sverige for har far jag inte tag pa nagon Vasterbotten inte...

2:12 em  
Blogger Bloggblad said...

Det receptet ligger redan i min receptfil! Tack ska du ha. Vi tycks ha samma smak - bortsett från att jag älskar soltorkade tomater.
Jag gillar pajer, men har inte blandad räkor och broccoli än.
Kan tipsa om att alltid (har jag vid all matlagning) stänka i ett par droppar thai-fisksås och ett par av ostronsås. Pajerna blir alldeles extra goda av det, trots att det inte känns nån speciell smak. De såserna höjer bara befintliga smaker.

Kul att hitta hit. Och tack för kommentaren hos mig.

3:41 em  
Blogger Vi på Kantarellen said...

Smaskens!

På "Mamsans" Kör vi med broccoli- och ädelostpaj. As-kalas och väldigt populär.

11:06 em  

Skicka en kommentar

<< Home